رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به طرح تغییر شاخص‌های آلودگی هوا و تعطیلی‌ها بر مبنای آن واکنش نشان داد.

آلودگی هوا - کودکان - مدارس - دانش    آموزان

به گزارش همشهری آنلاین، با ورود به فصل سرما، برودت هوا از سویی و  آلودگی هوا از سوی دیگر باعث تعطیلی متوالی مدارس و اعتراض وزارت آموزش و پرورش شد، به‌طوری‌که ۳ بهمن‌ماه وزیر آموزش و پرورش از تعلیق ملاک شاخص‌های کیفیت هوا در تعطیلی مدارس خبر داد و گفت: اگر شاخص‌های جهانی کیفیت هوا را ببینید، در کشورهای دیگر شاخص کمتر از ۳۰۰ باشد، تعطیل نمی‌کنند اما شاخص برای تعطیلی مدارس را برای ما روی ۱۵۰ بستند و تعطیلی‌ها طوری بود که شبیه دوره کرونا شدیم؛ درحالی که شاخص‌های آلایندگی ما زیر ۲۰۰ هستند. 

پس از صحبت‌های نوری و در حالی که منتظر واکنش سازمان محیط زیست به تغییر شاخص‌های کیفیت هوا برای جلوگیری از تعطیلی مدارس بودیم،  احمد وحیدی وزیر کشور اعلام کرد: سازمانی که طرح تغییر شاخص‌ها را ارائه داده سازمان حفاظت محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: 

این صحبت وزیر کشور یعنی سازمانی که خود باید دغدغه اصلی اجرای قوانین مربوط به کاهش آلودگی هوا مانند آیین‌نامه‌های شرایط اضطرار آلودگی هوا و قانون هوای پاک را داشته باشد، خواستار تغییر دستورالعمل‌ها شده است.

اکنون علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در واکنش به این طرح اظهار کرد: به هیچ عنوان این طرح و هیچ پیشنهادی درباره بحث آلایندگی‌ها از سوی سازمان محیط زیست مطرح نشده است. ما تنها در حال انجام و پیگیری اقدامات علمی این موضوع هستیم.

تعطیلی مدارس به محیط زیست هیچ ربطی ندارد

وی افزود: تعطیلی مدارس به یکی از دغدغه‌های کشور تبدیل شده است چراکه از ابتدای مهرماه دانش‌آموزان کمتر از ۵۰ روز به‌صورت حضوری به مدارس رفته‌اند. این موضوع به بحث آموزش و زیرساخت‌های کشور ضربه اساسی می‌زند. دانش‌آموزان در فضای مجازی علاوه بر تاثیرات مخرب آن، به لحاظ علمی نیز نکات لازم را یاد نمی‌گیرند. بدین جهت وزارت آموزش و پرورش بانی این کار شد و این موضوع را پیشنهاد و مطرح کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید و خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت و درمان، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هواشناسی شاخص‌های خاص خود را دارند. تعطیلی مدارس به محیط زیست هیچ ربطی ندارد و هیئت وزیران در هیئت دولت باید تصمیمات لازم را بگیرند.

هیات وزیران اکنون می‌تواند به تغییر شاخص‌های آلایندگی و تعطیلی بر مبنای آن‌ اقدام کنند

وی ادامه داد: هیات وزیران سال ۹۷ برای شاخص‌های آلایندگی و تعطیلی بر مبنای آن‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کرد. اکنون نیز می‌تواند به تغییر آن اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: 

شاخص‌های آلودگی هوا باید انعطاف‌پذیر باشد

سلاجقه در پایان ضمن موافقت با این طرح توضیح داد: در بسیاری از کشورها با رسیدن شاخص به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نیز کشور را تعطیل نمی‌کنند. بدین جهت شاخص‌ها باید به نحوی باشد که تعطیلی مهدکودک‌ها، دبستان، سنین بالاتر و حتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص به طور متفاوت از یکدیگر مشخص شود. طیف و محدوده فعلی باید تغییر پیدا کند به طوری‌که با رسیدن شاخص به ۱۵۰ کشور تعطیل نشود. طیف شاخص‌های آلودگی هوا باید انعطاف‌پذیر باشد.

کد خبر 738958
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha